Al in zijn eerste jaren van de middelbare school liep Amit Kalra achter in de wiskundeles op zijn school in Californië.
Maar dat was niet omdat hij het niveau niet aan kon. Kalra, nu zestien jaar, ging naar een nieuwe school waar hij in een wiskundeles kwam die hij al had gedaan.
Tegen de tijd dat hij zijn moeder had overtuigd om hem terug te plaatsen naar zijn oude school, was hij behoorlijk achterop geraakt. Zijn klas was inmiddels al twee keer zo ver in geometrie, een vak waar hij niet bekend mee was.
“Ik had het moeilijk”, vertelt Kalra aan Business Insider. “Ik was op mezelf aangewezen en kende niemand in de klas.”
De meeste kinderen zouden opgeven en het proberen in te halen via zomerschool. Of misschien zouden zij extra hard studeren om weer bij te komen.
Kalra besloot een app te bouwen die al zijn wiskundehuiswerk voor hem deed.
De code van de '6284 Calc'
Mei 2015 begon Kalra aan zijn iOS app te werken, geheten 6284 Calc. En dat was absoluut dus geen reken-app zoals er al vele zijn.
De 6284 Calc stelt gebruikers in staat om de waardes in zelf geprogrammeerde formules in te voeren in plaats van dat de student zelf alles uit moet pluizen. De app doet het werk. Voor een eenmalig bedrag van twee dollar, krijgt de leerling een gebruiksvriendelijke tool.
"Wat als deze app het werk voor hen doet?" vraagt Kalra zich af, doelend op studenten die het net als hij moeilijk hadden. Zo hoeven leerlingen nooit meer hun huiswerk te skippen als zij iets achterop zijn geraakt. "Ze hoeven slechts 5 minuten per dag wiskundige waardes in te voeren."
Kalra was helemaal geen codetovenaar voordat hij de 6284 Calc bouwde, los van wat testprojectjes zoals een simpele loterijkansgenerator die hij bouwde voor zijn vader. Tijdens het project van zijn wiskunde-app leerde hij zichzelf programmeren door e-books te downloaden en te experimenteren.
Toch lanceerde Kalra slechts vier maanden na de start van zijn avontuur al de 6284 Cac. Sindsdien voert Kalra telkens updates door voor de app. "Elke keer als ik iets leer in de klas, ga ik aan de slag met de app in plaats van dat ik mijn huiswerk ga doen", vertelt hij.
De app heeft inmiddels 30.000 downloads. Erg bijzonder want Kalra heeft niet echt aan marketing gedaan, behalve vertellen aan al zijn vrienden dat ze de app moeten proberen.
Het programmeertalent van Kalra is ook Apple niet ontgaan, dat hem uitnodigde om naar de jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars te komen eerder dit jaar.
Van gamer tot programmeur
Het verhaal van Kalra gaat nog iets verder terug. Het begon allemaal toen hij videogames speelde. Een van zijn favorieten was Roblox, een grote online multiplayergame die spelers in staat stelt om dingen te ontdekken in een virtuele wereld.
Zijn ouders vonden het maar niets in eerste instantie. "Wat doe jij de hele dag", werd vaak gezegd. Maar door Roblox leerde hij op twaalfjarige leeftijd zijn eigen werelden en spellen bouwen.
"Dat is waar mijn interesse voor programmeren begon", vertelt Kalra. Roblox stimuleert "je je eigen games te maken". Zo werd zijn creatie in Roblox, Parkour City, een miljoen keer bezocht door andere spelers en staat daarmee in de toplijst van Roblox.
Kalra focust zich nu vooral op de 6284 Calc, ook kijkt hij met een schuin oog naar mogelijke nieuwe dingen. Naar de universiteit gaan zit er echter niet in. "Ik weet niet of naar college gaan mij voordelen zal opleveren."
En die berekening van Kalra zou best wel eens juist kunnen zijn.